† DANIEL
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU ARHIEPISCOPUL
BUCUREŞTILOR,
MITROPOLITUL MUNTENIEI ŞI DOBROGEI,
LOCŢIITORUL TRONULUI CEZAREEI CAPADOCIEI
ŞI
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL,
PREACUCERNICULUI CLER
ŞI PREAIUBIŢILOR CREDINCIOŞI DIN ARHIEPISCOPIA
BUCUREŞTILOR
HAR, MILĂ ŞI PACE DE LA HRISTOS‐DOMNUL NOSTRU,
IAR DE LA NOI PĂRINTEŞTI BINECUVÂNTĂRI
„Toate le pot întru Hristos, Cel ce mă
întăreşte!”
(Filipeni 4, 13)
HRISTOS A ÎNVIAT!
Preacuvioşi şi Preacucernici Părinţi,
Iubiţi credincioşi şi credincioase,
Sfântul Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2014 ca fiind Anul omagial al
Sfintei Spovedanii şi al Sfintei Împărtăşanii, precum şi Anul
comemorativ al Sfinţilor Martiri Brâncoveni, înţelegând că există o
legătură duhovnicească adâncă între iubirea jertfelnică a lui Hristos pentru
umanitate, celebrată în Sfânta Euharistie, şi iubirea jertfelnică a Martirilor
sau a Mucenicilor pentru Hristos, cinstită în slujbele de pomenire a acestora
de către Biserică. În ambele se vede taina Crucii şi Învierii lui Hristos,
Biruitorul păcatului, al iadului şi al morţii, Care dăruieşte lumii mântuire şi
viaţă veşnică.
Martirul creştin
este un mărturisitor al credinţei în Iisus Hristos, care a fost ucis pentru
credinţa sa. Cel ce mărturiseşte credinţa sa în
Hristos în faţa oamenilor în timp de prigoană, dar
nu a pătimit moarte sângeroasă, este considerat de Biserică numai mărturisitor, nu şi martir sau mucenic.
Suferinţele sau
pătimirile martirului sau ale mucenicului se numesc martiriu, martiraj sau
mucenicie. Mântuitorul Iisus Hristos a vorbit despre prigoanele sau persecuţiile
şi despre martiriul sau martirajul pe care le vor îndura, din
partea iudeilor şi a păgânilor, ucenicii Săi şi cei ce vor crede în El (cf.
Matei 5, 11‐12; 10, 16‐38; Marcu 13, 12; Luca 21, 16; Ioan 15, 18‐22; 16, 1‐4). Primul martir sau mucenic creştin a fost Arhidiaconul Ştefan, ucis cu
pietre de iudei (cf. Fapte 6, 8 până la 7, 60). Apoi Apostolul Iacov, fiul lui
Zevedeu şi fratele lui Ioan Evanghelistul, care a fost decapitat din ordinul
regelui Irod Agripa, în anul 44. Atunci a fost întemniţat şi Sfântul Apostol
Petru, care însă a fost eliberat în chip minunat de către un înger al Domnului
(cf. Fapte 12, 1‐11).
În anul 62,
Iacov, ruda Domnului, unul dintre cei 70 de Apostoli, a fost ucis prin aruncare
de pe templul din Ierusalim. Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel au fost
martirizaţi la Roma, unul prin răstignire, iar celălalt prin decapitare, în
anul 67, în timpul persecuţiei împăratului roman Nero.
Între anii 94‐96, Sfântul Apostol Ioan Evanghelistul a fost exilat în insula Patmos, în
timpul persecuţiei creştinilor declanşată de împăratul Domiţian. Urmare acestei
persecuţii, Sfântul Apostol Ioan a scris cartea Apocalipsei în care îi
prezintă pe martiri ca fiind cei ce şi‐au spălat veşmintele lor şi le‐au făcut albe în sângele Mielului Hristos (cf. Apocalipsa 7, 14).
Persecuţiile
împotriva creştinilor au crescut în amploare şi duritate când au fost iniţiate
de împăraţii Traian (în anii 111‐112) şi Septimiu Sever (în anii 202‐203), dar mai ales de împăraţii Deciu (în anii 249‐250) şi Valerian (în anii 257‐258), care au trecut de la persecuţii
sporadice şi locale, la persecuţii sistematice şi generale. Atunci toţi cetăţenii,
inclusiv clerul, trebuiau să facă dovada loialităţii lor faţă de Stat şi de împărat
printr‐un cult public de jertfe aduse zeilor (idolilor) păgâni. Astfel, de teamă,
unii creştini au cedat, jertfind idolilor. De aceea, au fost numiţi în limba
latină lapsi/căzuţi de la credinţă.
Însă cele mai
lungi şi sângeroase persecuţii romane împotriva creştinilor au fost cele
iniţiate în Orient de împăraţii Diocleţian şi Galeriu, în 23 februarie 303.
Prin patru decrete imperiale succesive (303‐304), ei impuneau confiscarea sau distrugerea bunurilor bisericeşti,
interzicerea săvârşirii cultului creştin şi obligaţia de‐a aduce jertfe zeilor păgâni1.
În anul 311,
împăratul Galeriu, fiind bolnav pe patul de moarte, a încercat să oprească
persecuţia, însă cel care a dat cu adevărat libertate creştinilor a fost
Sfântul Constantin cel Mare în anul 313, prin edictul de la Milano. După
această dată au mai fost unele persecuţii în Orient împotriva creştinilor din
partea împăratului Liciniu, care însă a fost învins în anul 324 de împăratul
Constantin cel Mare, cel ce a sprijinit apoi şi mai mult Biserica şi a
considerat creştinismul ca fiind superior religiei politeiste greco‐romane. Astfel, Sfântul Constantin cel Mare a devenit primul Împărat
creştin. El şi mama sa, Elena, sunt „egali în cinstire cu Apostolii”. În
decursul istoriei Bisericii, în diferite timpuri şi locuri, creştinii au mai
fost persecutaţi fie de către adepţi ai altor religii, fie de regimuri politice
ostile, ca de pildă regimul comunist, încât numărul martirilor creştini a
crescut mereu în istorie până în zilele noastre, când mulţi creştini sunt ucişi
mai ales în Orientul Mijlociu, Africa şi Asia.
Iubiţi fii şi
fiice duhovniceşti,
Ce învăţăm de la
martiri?
În primul rând,
învăţăm că iubirea lor pentru Hristos este mai tare decât teama de suferinţă
şi de moarte. În acest sens, Sfântul Apostol Pavel scrie creştinilor din
Roma, oraşul în care va fi martirizat prin decapitare: „Cine ne va despărţi
pe noi de iubirea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigoana, sau
foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia (…). Precum este
scris, pentru Tine suntem omorâţi toată ziua, socotiţi am fost ca nişte oi de
junghiere. Dar în toate acestea suntem mai mult decât biruitori prin Acela Care
ne‐a izbăvit” (Romani 8, 35‐37), adică prin Iisus Hristos.
Aceeaşi gândire
sau simţire duhovnicească apostolică întâlnim şi la Sfinţii Martiri care au
urmat Apostolilor în primele veacuri creştine, ca, de pildă, la Episcopii
Ignatie al Antiohiei, Policarp al Smirnei şi Ciprian al Cartaginei.
În al doilea
rând, învăţăm de la martiri că tăria credinţei lor sau puterea de a îndura
până la moarte toate pătimirile vine de la Hristos Însuşi, Care tainic este
prezent în ei prin Duhul Sfânt şi îi întăreşte atât de mult, încât mulţi dintre
ei primesc moartea cu seninătate şi bucurie, trezind mirarea şi chiar admiraţia
păgânilor. De pildă, Sfântul Ciprian al Cartaginiei, când primeşte vestea
condamnării la moarte, exclamă: Deo gratias!, mulţumesc lui Dumnezeu!, considerând că a suferi pentru Hristos
este o favoare sau o
fericire, potrivit cuvintelor Mântuitorului, când
zice: „fericiţi veţi fi voi când vă vor ocărî şi vă vor prigoni [...]
pentru Mine” (Matei 5, 11). Martirii acceptă moartea de bunăvoie, urmând pildei jertfei lui Hristos, Care a zis: „Nimeni
nu ia sufletul de la
Mine, ci Eu de la Mine Însumi îl pun” (cf. Ioan 10, 18). Acelaşi Sfânt Părinte martir, Ciprian al Cartaginei, scrie celor ce urmau să devină martiri: „Nu
vă înspăimântaţi de chinuri! Cel Ce este în noi (Hristos, n.n.) este mai mare decât cel
ce este în lume” (Epistola 10). Şi Tertulian spunea: Christus
in martyre est (Hristos este în martir).
În al treilea
rând, martirii ne arată că trăiesc mărturisirea lui Hristos cu preţul vieţii
lor ca pe o jertfă sau o ofrandă de sine în care se vede iubirea
jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit şi înviat, suferind împreună cu
martirul şi întărindu‐l pe acesta. De pildă, Sfântul Apostol
Pavel zice: „Pentru mine viaţa este Hristos, iar a muri este un câştig” (Filipeni
1, 21), iar spre sfârşitul vieţii, simţind că va pătimi moarte pentru Hristos, zice:
„De acum mă jertfesc şi vremea despărţirii mele s‐a apropiat” (2 Timotei 4, 6).
În acelaşi sens,
Sfântul episcop martir Ignatie al Antiohiei († 107) înţelege pătimirile sale pentru Hristos ca fiind o jertfă
euharistică; el nu doreşte doar să se împărtăşească din Sfânta Euharistie, ci să
devină el însuşi euharistie pentru a se uni cu Hristos într‐un act suprem de iubire (cf. Scrisoarea către Romani 2, 2; 4, 1; 7,
3; Scrisoarea către
Magnezieni 5, 2)2.
Jertfa sângeroasă
a martirilor a fost considerată a fi un botez al sângelui, prin care se
iartă păcatele celor care mor pentru Hristos, chiar dacă n-au fost botezaţi cu
apă, dar se iartă şi păcatele celor care, deşi au fost botezaţi, au păcătuit
după botez, martiriul sau mucenicia fiind un „al doilea botez”. Legătura
duhovnicească dintre Botez, Euharistie şi Martiriu este motivată şi de faptul
că Domnul Iisus numeşte Pătimirea şi Jertfa morţii Sale pe Cruce „pahar şi
botez” al suferinţelor Sale (cf. Marcu 10, 38). De fapt, martirul arată, cu preţul
vieţii sale, că păstrează până la moarte legământul de credinţă pe care l-a
făcut când a fost botezat în apă şi Duh Sfânt: adică unirea cu Hristos şi
slujirea Lui ca „unui Împărat şi Dumnezeu”.
Vorbind despre
martiriu ca botez al sângelui, Sfântul Ioan Gură de Aur zice: „Nu vă miraţi că am numit martiriul botez. Căci şi aici Se
pogoară Duhul cu îmbelşugare, şi aici se face o curată şi frumoasă curăţire a
sufletului. Şi după cum se spală cei botezaţi în apă, tot astfel şi mucenicii
se spală în sângele lor”3.
În al patrulea
rând, martirii ne arată credinţa lor puternică în Învierea de obşte, prin
legătura lor vie cu Hristos Cel răstignit şi înviat, Care zice: „Eu sunt
Învierea şi Viaţa; Cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi. Şi
oricine trăieşte şi crede în Mine nu va muri în veac” (Ioan 11, 25-26). Şi după cum Hristos Cel
răstignit şi înviat a biruit păcatul şi moartea, tot aşa Sfinţii Martiri, uniţi
cu Hristos prin iubire jertfelnică, devin „Buni Biruitori Mucenici” –
după cum îi numeşte Biserica Ortodoxă. Cartea Apocalipsei ne arată că
sufletele martirilor se află în legătură apropiată cu Hristos, Mielul de
jertfă, Care a ridicat păcatul lumii prin moartea Sa jertfelnică şi prin învierea Sa
preaslăvită: „(…) am văzut, sub Jertfelnic, sufletele celor înjunghiaţi pentru
Cuvântul lui Dumnezeu şi pentru mărturia pe care au dat-o (…). Aceştia sunt cei
ce vin din strâmtorarea cea mare şi şi-au spălat veşmintele lor şi le-au făcut
albe în sângele Mielului. Pentru aceea sunt înaintea tronului lui Dumnezeu, şi
Îi slujesc ziua şi noaptea în templul Lui, şi Cel ce şade pe tron îi va
adăposti în cortul Său” (Apocalipsa 6, 9; 7, 14-15).
Cum cinsteşte
Biserica pe martiri?
Pentru iubirea
lor jertfelnică faţă de Hristos, Biserica arată martirilor o cinstire deosebită. Încă din primele veacuri, jertfa şi demnitatea martirilor au
fost mult admirate şi preţuite. Osemintele lor au fost adunate şi păstrate cu multă
evlavie şi cu un deosebit respect, devenind sfinte moaşte. Mormintele lor au fost
îngrijite şi preţuite. Pe aceste morminte au fost
ridicate biserici, care au devenit loc de pelerinaj. Ziua morţii lor este socotită zi de
naştere la viaţa cerească, veşnică. De aceea, această zi este aniversată sau comemorată cu multă evlavie. Lor li s-au fixat zile de pomenire, individuală şi comună, în calendar, li se
adresează rugăciuni şi cântări de laudă prin slujbe
alcătuite de Biserică.
Scriitorii şi Părinţii Bisericii din primele veacuri, ca Tertulian, Clement
Alexandrinul, Origen, Ipolit, Sfântul Ciprian al Cartaginei, Sfântul Vasile cel
Mare, Sfântul Grigorie Teologul, Sfântul Efrem Sirul şi Sfântul Ioan Gură de
Aur, au elogiat demnitatea martirilor în cuvinte de o rară frumuseţe.
Cartea numită Constituţiile
Apostolice (sec. III-IV) îndeamnă la respect faţă de cei care pătimesc
pentru credinţa în Hristos: „Cel ce este condamnat pentru numele Domnului
nostru Dumnezeu acela este martir, frate al Domnului (Hristos), fiu al Celui Preaînalt
şi sălaş al Sfântului Duh”4.
În Biserica
Ortodoxă, când se sfinţeşte o biserică nouă, în piciorul Sfintei Mese
din Sfântul Altar şi în Sfântul Antimis sunt depuse numai moaşte de martir,
deoarece iubirea jertfelnică a martirilor seamănă cel mai mult cu iubirea
jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit pe Cruce. Toţi Sfinţii Martiri sunt
pomeniţi împreună în mod deosebit în Duminica Ortodoxiei şi în Duminica
Tuturor Sfinţilor. Sfinţii Martiri sunt podoabă de mare preţ a Bisericii.
În troparul acestei sărbători (Duminica Tuturor Sfinţilor), care urmează
după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, se spune: „Cu sângiurile
mucenicilor Tăi celor din toată lumea ca şi cu o porfiră şi vison împodobită
fiind Biserica Ta”. Cinstirea Sfinţilor Mucenici aduce mari şi multe
binecuvântări credincioşilor. În această privinţă, Sfântul Vasile cel Mare
spune: „Cel ce atinge moaşte de martir participă la sfinţenia şi harul care
se află în ele”5.
Martirii sau
Mucenicii împodobesc cu numele lor calendarul Bisericii, ei fiind, prin
viaţa şi jertfa lor, nu numai modele sau icoane de lumină, ci şi rugători şi sprijinitori
pentru cei care doresc să urmeze lui Hristos, pentru a dobândi mântuirea şi
viaţa veşnică din Împărăţia Preasfintei Treimi.
Îndată după
încetarea persecuţiilor sângeroase, pilda vieţii jertfelnice a martirilor a
fost preluată şi transpusă pe plan duhovnicesc în viaţa monahală ca răstignire
a patimilor egoiste şi înviere a sufletului din moartea păcatului. De
aceea, monahismul a fost adesea numit martiriu alb sau martiriu al nevoinţelor
duhovniceşti, asumate în mod liber, cu multă dăruire de sine, speranţă şi bucurie în
Duhul Sfânt. Pe de altă parte, pilda dăruirii de sine şi rugăciunile martirilor ajută
mult şi pe creştinii mireni care vieţuiesc în lume şi se luptă cu patimile şi greutăţile din
societate ca să rămână credincioşi lui Hristos până la sfârşitul vieţii lor.
Iubiţi fraţi şi
surori,
După ce a primit
credinţa apostolică, începând cu predica Sfântului Apostol Andrei pe teritoriul Dobrogei de azi,
poporul român a pătimit mult ca să păstreze credinţa creştină în timpul persecuţiilor
de tot felul venite de la popoare păgâne migratoare sau năvălitoare şi de la
stăpâniri ostile. Numărul martirilor sau mucenicilor de pe teritoriul ţării noastre
a crescut de la martirii daco-romani sau străromâni până în timpurile recente.
Între martirii
creştini români din timpul îndelungatei stăpâniri otomane, numărăm în mod
deosebit pe Sfântul Voievod Martir Constantin Brâncoveanu şi pe cei patru
fii ai săi, Constantin, Ştefan, Radu şi Matei, dimpreună cu Sfetnicul Ianache.
Ei au fost condamnaţi la moarte şi ucişi prin decapitare la Constantinopol, în
ziua de 15 august, anul 1714, mărturisind credinţa lor în Hristos cu demnitate şi
jertfelnicie. Preţuind jertfa lor martirică, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
hotărât, în şedinţa sa din 19-20 iunie 1992, ca ei să fie înscrişi în
calendarul Bisericii în rândul Sfinţilor Martiri, cu data de prăznuire în
ziua de 16 august. Anul acesta, 2014, la împlinirea a 300 de ani de la jertfa
lor martirică, moaştele Sfântului Voievod Constantin Brâncoveanu, care
se află în biserica „Sfântul Gheorghe – Nou” din Bucureşti, vor fi scoase
din mormânt şi vor fi puse într-o raclă de argint şi apoi aşezate într-un
baldachin nou, aurit. În ziua de 20 mai 2014, în ajunul sărbătorii
Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena, ele vor fi purtate în pelerinaj la
Catedrala Patriarhală, spre închinare, deoarece în această catedrală Sfântul
Constantin Brâncoveanu a fost uns Domnitor al Ţării Româneşti, în data de 29
octombrie 1688. Iar în după-amiaza zilei de 21 mai 2014, aceste sfinte moaşte
vor fi duse în pelerinaj la biserica „Domniţa Bălaşa” din Bucureşti,
pentru un scurt moment de rugăciune, această biserică fiind o ctitorie a Domniţei
Bălaşa, una din cele şapte fiice ale Domnitorului Martir. După aceea, racla cu
sfintele moaşte va continua pelerinajul şi se va opri la Universitatea Bucureşti,
deoarece aici, în fosta Mănăstire „Sfântul Sava”, Domnitorul Constantin Brâncoveanu
a înfiinţat prima şcoală superioară „Academia Domnească”, în anul 1694. Iar
apoi racla se va reîntoarce la biserica „Sfântul Gheorghe – Nou”, de
unde a plecat. Acest pelerinaj este asemănător celui din anul 1934, la împlinirea a 220 de
ani de la martiriul Sfinţilor Brâncoveni.
În lunile iunie
şi iulie ale acestui an, racla cu moaştele Sfântului Voievod Constantin
Brâncoveanu va fi purtată în pelerinaj, de către o delegaţie a Patriarhiei Române,
la cele mai importante biserici ctitorite de el în Ţara Românească şi în Transilvania,
iar în ziua de 16 august 2014 se va sfinţi pictura nouă a bisericii „Sfântul
Gheorghe – Nou” din Bucureşti, ctitorie a Domnitorului Martir, de către un
mare sobor de ierarhi români şi străini. Apoi va fi săvârşită Sfânta Liturghie
din ziua pomenirii Sfinţilor Martiri Brâncoveni, care au cunoscut adânc
taina Crucii şi Învierii lui Hristos şi au primit cununile vieţii veşnice din
Împărăţia cerurilor.
Cu prilejul
sărbătorii Învierii Domnului, vă îndemnăm să aduceţi, prin cuvânt şi faptă
bună, bucurie în casele celor orfani, bolnavi, bătrâni, săraci, îndoliaţi şi singuri,
ca să simtă că iubirea jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit şi înviat pentru
mântuirea lumii este izvor de lumină, de pace şi de bucurie. Să nu uităm nici
pe românii care se află printre străini, departe de Patrie.
Ne rugăm lui
Dumnezeu ca Sfintele Sărbători de Paşti să vă aducă tuturor pace şi bucurie, sănătate
şi mântuire, adresându-vă totodată salutul pascal: Hristos a înviat!
Al vostru către Hristos Domnul rugător,
† D A N I E L
Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române
1 Vezi art. „Martyre”, în Dictionnaire
de Spiritualité, Beauchesne, Paris, 1980, tome X, pp. 718‐720.
2 Cf. art. „Martyre”, p. 727.3 Sfântul Ioan Gură de Aur, „La mucenicul Lucian”, PG 50, 522, cf. Episcopul Sofian Braşoveanul, „Martiri, martiriu şi mărturie după Sfântul Vasile cel Mare”, Editura Teognost, Cluj-Napoca, 2005, p. 85.
4 Constituţiile Apostolice, V, 1, 1-3, cf. Hippolyte Delehaye, „Les origines du culte des martyres”, Bruxelles, 1933, p. 13.
5 Sfântul Vasile cel Mare, „Tâlcuire la Psalmul 115”, PG. 30, 112 C; Sfântul Grigorie de Nazianz, „Adversus Julianum” I, 59, PG 35, 589 C; Sfântul Ioan Gură de Aur, „Hom. in Martyres”, PG. 50, 664 D – vezi art. „Martyre”, p. 724.
http://patriarhia.ro/pastorala-la-Învierea-domnului-–-2014-5578.html
http://patriarhia.ro/images/pdf/pastorale/pastorala_pasti_2014.pdf
http://basilica.ro/stiri/nvierea-lui-hristos-ntrirea-martirilor-pastorala-de-sfintele-pasti-2014-a-patriarhului-romaniei_16394.html
http://basilica.ro/stiri/binvierea-lui-hristos-ntrirea-martirilori-pastorala-de-sfintele-pasti-2014-a-patriarhului-romanieib_16214.html
http://patriarhia.ro/images/pdf/pastorale/pastorala_pasti_2014.pdf
http://basilica.ro/stiri/nvierea-lui-hristos-ntrirea-martirilor-pastorala-de-sfintele-pasti-2014-a-patriarhului-romaniei_16394.html
http://basilica.ro/stiri/binvierea-lui-hristos-ntrirea-martirilori-pastorala-de-sfintele-pasti-2014-a-patriarhului-romanieib_16214.html