miercuri, 12 august 2020

13 AUGUST, AJUNUL POSTULUI ADORMIRII MAICII DOMNULUI




Săptămâna a 10-a după Rusalii.
Ajunul Adormirii Post.

Postul Adormirii a fost stabilit ca înaintea marilor sărbători ale Schimbării la Față ale Domnului și ale Adormirii Maicii Domnului. Durează două săptămâni - de la 1/14 august - 14 august / 27 (stil vechi / stil nou).

Postul Adormirii ne coboară din primele zile ale creștinismului.

Găsim o referire clară la rapidul Adormirii într-o conversație a lui Leu cel Mare, în jurul anului 450 A.D. Astfel, pentru primăvară există postul de primăvară] - Cele patruzeci de zile [Postul Mare; pentru vară există postul de vară ... [Postul Apostolilor]; pentru toamnă există postul de toamnă, în luna a șaptea [Postul adormirii]; pentru iarnă există postul de iarnă [Postul Nașterii]

Sfântul Symeon din Tesalonic scrie că „Postul din august [Postul Adormirii] a fost stabilit în onoarea Cuvântului Maicii Domnului; Cine, cunoscând-o pe ea, s-a opus, a muncit ascet și a postit pentru noi ca întotdeauna, deși Era sfântă și imaculată și nu avea nevoie de post. Astfel, ea s-a rugat mai ales pentru noi în pregătirea pentru a fi transportată din această viață la viața viitoare, când sufletul ei binecuvântat va fi unit prin spiritul divin cu Fiul ei. De aceea, de asemenea, ar trebui să ne postăm și să-L laudăm, imitându-i viața, îndemnând-o astfel să se roage pentru noi. Unii, apropo, spun că acest post a fost instituit cu ocazia a două sărbători - Transfigurarea și Adormirea. De asemenea, consider că este necesar să ne amintim de aceste două sărbători - una care ne dă lumină, iar cealaltă care este milostivă pentru noi și intervine pentru noi. ”

Postul Adormirii nu este la fel de strict ca postul Mare, dar este mai strict decât posturile Apostolului și a Nașterii.

Luni, miercurea și vinerea postului Adormirii, rubricile bisericii prescriu xerofagie, adică cel mai strict post de mâncare neîncălzită (fără ulei); marți și joi, „cu mâncare gătită, dar fără ulei”; sâmbăta și duminica vinul și uleiul sunt permise.

Până la sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, când strugurii și merele sunt binecuvântate în biserici, Biserica cere să ne abținem de la aceste fructe. Conform tradiției sfinților părinți, „Dacă unul dintre frați ar trebui să mănânce strugurii înainte de sărbătoare, atunci să i se interzică din dragul ascultării să guste strugurii pe întreaga lună a lunii august.”

De sărbătoarea Schimbării la Față a Domnului, rubricile Bisericii permit peștele. După acea zi, în zilele de luni, miercuri și vineri, fructele noii recolte vor fi întotdeauna incluse în mese.

Postul spiritual este strâns unit cu trupul, la fel cum sufletul nostru este unit cu trupul, îl pătrunde, îl însuflețește și face unul întreg cu el, așa cum sufletul și trupul fac o singură ființă umană vie. De aceea, în postul trupesc trebuie să ne postim în același timp duhovnicește: „Frații, în postarea trupească, să ne postim și noi spiritual, împărțind toată unirea cu nelegiuirea”, Sfânta Biserică ni se alătură.

Principalul lucru în posturile corporale este reținerea de alimente abundente, gustoase și dulci; principalul lucru în postul spiritual este reținerea mișcărilor păcătoase, păcătoase, care ne îngăduie înclinațiile și viciile senzuale. Prima este renunțarea la alimentele cu hrană mai hrănitoare, care sunt mai puțin hrănitoare; aceasta din urmă este renunțarea la păcatele noastre favorite pentru exercitarea în virtuțile care se opun lor.

Esența postului este exprimată în următorul imn al Bisericii: „Dacă te hrănești de la mâncare, sufletul meu, dar nu ești purificat de patimi, în zadar ne mângâiem prin faptul că nu mâncăm. Căci dacă postul nu aduce corecție, atunci Dumnezeu va fi urât ca fiind fals și veți fi asemenea demonilor răi, care nu mănâncă niciodată. ”

Marea Postă și Postul Adormirii sunt deosebit de stricte în ceea ce privește divertismentul - în Rusia Imperială chiar și legea civilă interzicea mascaradele și spectacolele publice în timpul acestor posturi.

Postul Adormirii începe de sărbătoarea „Procesiunii Lemnului Crucii care dă viață Domnului”.

Icoana Venerației Crucii. Novgorod. (Păstrat în Galeria Tretyakov, Moscova.)

În orologiul grecesc din 1897, este explicată originea acestei sărbători: „Din cauza bolilor care apar foarte des în luna august, la Constantinopol s-a stabilit obiceiul de a prelucra Lemnul Prețios al Crucii pe drumuri și străzi pentru a sfinți locuri și prevenirea bolilor. În ajunul sărbătorii a fost efectuată din vistieria regală și așezată pe masa sfântă a Bisericii Mari (Hagia Sophia, închinată Sfintei Înțelepciuni a lui Dumnezeu). Din acea zi și până la Adormirea Celui Puru Teotokos, lite au fost servite în tot orașul, iar Lemnul Crucii a fost apoi oferit oamenilor pentru venerație. Aceasta a fost procesiunea Crucii Prețioase. ”

În Biserica Ortodoxă Rusă, această sărbătoare a fost legată de pomenirea Botezului Rusiei în 988. Amintirea zilei Botezului Rusiei a fost păstrată în Cronologiile secolului al XVI-lea, care afirmă că „Marele Prinț Vladimir al Kiev și All Rus au fost botezați pe 1 august. " În Discuția despre riturile active ale Sfintei Biserici Catolice și Apostolice despre Adormire, scrisă în 1627, la cererea Patriarhului Filaret al Moscovei și al întregii Rusii, este descrisă sărbătoarea de la 1 august: „În timpul procesiunii în ziua Prețiosului. Crucea, există o binecuvântare a apelor pentru iluminarea oamenilor, în orașele și satele. ”

În această zi, a fost stabilită o sărbătoare a Mântuitorului Atot-Milostiv Hristos Dumnezeu și a Preasfintei Fecioare, în cinstea victoriei Marelui Prinț Andrei Bogolubsky asupra Bulgarilor Volga și a Împăratului Grec Mihail peste Saraceni.

Conform tradiției Bisericii Ortodoxe, în această zi Crucea este venerată (conform rubricilor din Duminica Venerației Crucii în timpul Postului Mare), iar o binecuvântare mai mică a apelor este servită. Împreună cu binecuvântarea apelor, este binecuvântată și mierea nouă. (De aici vine numele popular rusesc pentru sărbătoare, „Mântuitorul mierii”).


Sursa: pravoslavie.ru


       . . . PREASFÂNTĂ NĂSCĂTOARE DE DUMNEZEU . . .

                              . . . MILUEȘTE-NE PE NOI . . .